Taoista.cz

Proč maluju a jak to dělám

Malování je má "jóga pro ruku, oko a ducha". Tehdy se stává meditací na přítomný okamžik, a tak mi přináší velký užitek na taoistické cestě vnitřní kultivace.

Čínská tušová malba (stejně jako japonské etegami) může na nezasvěceného člověka působit poněkud pitoreskním dojmem - provedení díla se mnohdy vyznačuje až dětsky prostou naivitou. Jednoduché, ale přitom důmyslné tahy štětcem ovšem tvoří s použitým papírem a barvami oku lahodící celek. Navíc etegami, doplněné příhodným textem, dokáže nejen živě zachytit kouzlo přítomného okamžiku, ale taktéž předat vzkaz. Avšak dosáhnout takového kung-fu, aby to (sdělení) fungovalo, vyžaduje velkou zručnost.

Napadlo mě, že to taky zkusím. Když nic jiného, alespoň zapracuji na rozvoji své nejvyšší ctnosti (te) a budu se lépe soustředit na prosté žití v souladu s tao.

V současnosti maluju akvarely, inspirované japonským etegami, na papír k tomu určený o gramáži nejméně 200 g/m2. Papír musí mít hrubší, buničitou strukturu, aby se do něj mohla barva nepředvídatelně vpíjet. To je důležité, když chci namalovat tzv. "živou čáru". Jak by mohla být čára živá, je-li namalována na mrtvém papíře?

Kalamář a pečetítko mám vyrobené z odpadového materiálu. Štoček jsem vlastnoručně vyřezal z obyčejné mazací gumy; rukojeť pečetítka je zhotovena z kousku jasanového dřeva. Jako kalíšky posloužily keramické podmisky ke květináčům na sukulenty. Těžítko tvoří zubem času zaoblený křemenáč, nalezený náhodou na procházce. Lahvičku na čistou vodu jsem vzal skleněnou, co zbyla po osvěžovači vzduchu, atd.

K malování také používám originální čínskou kaligrafickou sadu - třecí kámen, stojánek na štětce, tuš v tyčince, tradičně zdobené keramické mističky s glazurou, čínské štětce a speciální (červenou) pastu k otisknutí pečetítka.

Štětce vybírám podle toho, jestli dobře drží tvar a zda dokážou pojmout dostatečné množství barvy. Oblíbil jsem si přírodní kulaté štětce (velikost 2, 4).

Základní vybavení ateliéru

Když chci malovat obrysy nebo odstíny šedi a psát text, většinou si připravuji náhražku kaligrafické tuše. A to tak, že dřívkem rozmíchám v kalamáři černou temperu s razítkovou tuší (bez oleje). Nebo použiju originální pevnou tušovou tyčinku, kterou postupně roztírám v malém množství vody na třecím kameni. Jakmile má tuš kašovitou konzistenci, odebírám ji malinkou lžičkou z třecího kamene do kalamáře, promíchám dřívkem - a můžu psát či malovat.

Život není černobílý, barvy mám velmi rád. Volím proto kvalitní akvarelové barvy. Doprovodný text vpisuji do obrázku černým brush penem nebo rákosovým pérkem vlastní výroby a po dokončení dílko podepisuji otiskem svého pečetítka.

Obrázky ořezávám na formát pohlednice (105 mm x 150 mm). Je to ideální rozměr - dají se potom zaslat poštou jako obyčejné dopisy v obálkách C6. Pokud bych měl k dispozici prázdnou pohlednici, můžu obrázek namalovat rovnou na ni. Jenže potom je třeba zafixovat ji lakem; já však své malby ničím nefixuji, abych jim ponechal jejich pravou přirozenost.

Některá má hotová dílka si můžete prohlédnout v galerii.