Taoista.cz

Proč maluju a jak to dělám

Malování je má "jóga pro ruku, oko a ducha". Tehdy se stává meditací na přítomný okamžik, a tak mi přináší velký užitek na cestě taoistické vnitřní kultivace. Každou malbu chápu jako časově neohraničený proces. Proto když se bavím o náročnosti malby, nemyslím tím jeden fyzický kus papíru.

Čínská tušová malba (stejně jako japonské etegami) může na nezasvěceného člověka působit poněkud pitoreskním dojmem - provedení díla se mnohdy vyznačuje až dětsky prostou naivitou. Jednoduché, ale přitom důmyslné tahy štětcem ovšem tvoří s použitým papírem a barvami oku lahodící celek. Navíc etegami, doplněné příhodným textem, dokáže nejen živě zachytit kouzlo přítomného okamžiku, ale taktéž předat vzkaz. Dosáhnout takového kung-fu, aby to (sdělení) fungovalo, vyžaduje velkou zručnost.

Napadlo mě, že to taky zkusím. Když nic jiného, alespoň zapracuji na rozvoji své nejvyšší ctnosti (te) a budu se lépe soustředit na prosté žití v souladu s tao.

V současnosti maluju na český umělecký karton o gramáži 200 g/m2. Avšak v rámci celosvětové iniciativy “recycled art” se též snažím využít na malování použité papírové obaly.

Z odpadového materiálu mám také kalamář a pečetítko. Štoček jsem vlastnoručně vyřezal z obyčejné mazací gumy; rukojeť pečetítka je vyrobená z kousku jasanového dřeva. Jako kalíšky posloužily keramické podmisky ke květináčům na sukulenty. Těžítko tvoří zubem času zaoblený křemenáč, nalezený náhodou na procházce. Lahvičku na čistou vodu jsem vzal skleněnou, co zbyla po osvěžovači vzduchu, atd.

K malování používám originální čínskou kaligrafickou sadu - třecí kámen, stojánek na štětce, tuš v tyčince, tradičně zdobené keramické mističky s glazurou, čínské štětce a speciální (červenou) pastu k otisknutí pečetítka.

Štětce vybírám podle toho, jestli dobře drží tvar a zda dokážou pojmout dostatečné množství barvy. Oblíbil jsem si přírodní kulaté štětce (velikost 2, 4).

Základní vybavení ateliéru

Většinou si základní barvu připravuji tak, že malým dřívkem smíchám v kalamáři černou temperu a razítkovou tuš (bez oleje). Vzniklou směs potom dále ředím vodou, až dostanu potřebné odstíny šedi.

Další možnost spočívá v postupném roztírání tušové tyčinky v malém množstvím vody na třecím kameni. Jakmile má tuš kašovitou konzistenci, odebírám ji malinkou lžičkou z třecího kamene a dávkuji do kalíšků. Do těch pak ještě přidávám vodu dle potřeby, promíchám dřívkem - a můžu malovat.

Život není černobílý, barvy mám velmi rád. Používám proto kvalitní akvarelové barvy. Avšak při malování na čínský způsob se snažím užívat jich střídmě, neboť jak učí Starý mistr - příliš mnoho barev oslepuje zrak… Vzkazy na etegami píšu brush penem.

Jakmile barvy dostatečně zaschnou, oříznu obrázek na čínský způsob v poměru stran 1:1 (nejčastěji 123 mm / 123 mm) podle šablony. Hotové malby potom ukládám do archivu, založené v papírových rukávech. V nich mohou obrázky dýchat a zároveň tak předcházím jejich náhodnému poškození.

Etegami ořezávám na formát pohlednice (105 mm x 150 mm). Je to ideální rozměr - etegami se dá potom zaslat poštou jako obyčejný dopis v obálce C6. Pokud bych měl k dispozici prázdnou pohlednici, můžu etegami namalovat rovnou na ni. Jenže pak je třeba malbu zafixovat lakem; já však své malby ničím nefixuji, abych jim ponechal jejich pravou přirozenost.

Některá má hotová dílka si můžete prohlédnout v galerii.