Taoista.cz

Nemůžu zapomínat na tělo

Dříve jsem se věnoval kondiční kulturistice a přespolnímu běhu, abych jen tak neseděl na zadku (v práci, ale i doma). Dnes je všechno jinak...

Kontrola dechu, otužování a pohybové aktivity mi vždycky pomáhaly udržet si fyzické zdraví. Se změnou náplně práce (převážně manuální činnost) došlo i k proměně mého fitness. K tomu navíc jako manžel a otec dvou malých dětí věnuji svou životní energii rodině (což je po těžké směně v práci občas velmi náročné).

Člověk ale rekreační pohyb potřebuje, jinak tělo přestává správně fungovat. A jakkoliv to může vypadat zvláštně, tvrdá práce vám sport nenahradí. Protože praktikuji filozofický taoismus, mohl jsem vybírat mezi tchaj-ťi a čchi-kungem.

U nás známější je asi tchaj-ťi, i když jde o komplexní čínské bojové umění, ze kterého nezasvěcení cvičí pouze určitou část. Méně známý čchi-kung je cvičení určené k celkovému uvolnění organismu a práci s životní energií čchi.

Stejně jako tchaj-ťi, také čchi-kung má bezpočet různých forem. Třeba čchi-kung pěti zvířat, osm kusů brokátu, dan-tien čchi-kung a další. Osvojení si takového cvičení je podmíněno mimo jiné znalostí jeho jednotlivých pozic (podobně jako v józe). Pro někoho může být zvládnutí přesného sledu mnoha pozic s názvy jako jeřáb, gibon, tygr, medvěd nebo jelen velmi obtížné. Jako všude, i zde, je nesprávně provedený cvik spíše zdraví na škodu. Proto se doporučuje v případě zájmu o toto cvičení navštívit zkušeného lektora. Naproti tomu free-form čchi-kung vyžaduje pouze uvolnění (vytěsnění ega) a spontánnost pohybů, takže se jej lze naučit snadno doma bez asistence profesionála.

To mě oslovilo, protože jezdit někam na lekci, to pro mě není. Jednak mám málo času pro sebe, který trávím nejraději sám (třeba tím malováním); a potom takový kurz bývá často vázán na konkrétní čas. Takhle si můžu zacvičit kdykoliv (třeba v sobotu ve čtyři ráno) a nebo taky ne, podle nálady.

Jak cvičit free-form čchi-kung?

Nejlépe nalačno venku v dopoledních hodinách. Máme na sobě volný oděv a jsme bosí.

Abych neztratil kontakt se zemí, chodím též na procházky, běhám a jezdím na kole - snažím se být co nejvíc venku na čerstvém vzduchu.

Tělo však nestačí pouze cvičit, musím jej také vhodně vyživovat. Dá se říct, že moje výživa je dost inspirovaná taoistickou filozofií a vychází z principu harmonie jin a jang. Při takto nastavené dietě pracuji s jin, jang a ročním obdobím. Jídla jangového typu jsou teplá, horká, bohatá na kalorie. Často se používají k léčbě nachlazení a zlepšení krevního oběhu. Jídla jinového typu mají zklidňující a ochlazující účinky. Jedná se také o potraviny, které pomáhají odstraňovat toxiny.

Příklad dělení potravin:

Úplný výčet potravin s ohledem na jejich typ a sezónní dostupnost najdete zadáním dotazu na internetu. Káva a pravý černý čaj jsou brány jako jangové nápoje. Čistá (přírodní) voda je jinová. U dalších nápojů je rozhodující, z čeho jsou namíchány. V tradiční čínské medicíně se můžete setkat s dietou „podle pěti elementů“, kde jsou pravidla dělení potravin podle typů daleko složitější (např. houby bývají někdy jin a jindy zase jang, podle toho kde rostou; slepičí vejce je jang, ale kachní už jin a podobně).

Co, kdy a jak jíst?

Moje dieta není nijak drastická, používám převážně lokální suroviny vysoké kvality, dbám na správný způsob přípravy, optimální zralost a vybírám ingredience s ohledem na roční období:

Mé jídlo bývá velmi prosté, nepřeháním to s ochucovadly. Na pití dávám přednost obyčejné vodě z kohoutku. Veškeré poživatiny ještě dělím na vyživující (nezbytné či vhodné pro tělo z hlediska nasycení a příjmu energie) a rituální (káva, čaj, alkohol, atd.) - ty přijímám v rozumné míře jen jako součást rituálu - společenské akce (jako je třeba oslava narozenin, setkání v rámci rodiny, s přáteli). Dnes lidé mnoho těchto původně rituálních poživatin nadužívají. Pak se musejí potýkat s kofeinovým dluhem a různými závislostmi. Tudy cesta k tao nevede.

Archiv příspěvků